top 5: makkelijke receptjes

Ik beken: ik kook niet graag.
allé, 't is te zeggen, zo 's avonds om 17u15 à 17u30 thuiskomen met twee kinderen die moe zijn en dan verwachten dat je binnen het kwartier à half uur eten op tafel tovert, dat vind ik niet leuk.

We deden een hele tijd Hello Fresh, maar dat vonden we op den duur toch wat te veel centen gaan kosten voor wat het was. Naar 't schijnt is de formule ondertussen weer veranderd en kan je zelf meer beslissen, maar we zijn nog niet zover dat we ons er terug in gaan storten.

Wat ik wel klaar maak en wat hier ook in de smaak valt? Dat zijn deze 5 makkelijke gerechtjes:

1. gnocci met sperziebonen en spekjes
Hello Fresh leerde Sam gnocci eten, heerlijk vindt ze dat. Als we in AH zijn, vraagt ze dan ook altijd om dat mee te nemen. En ik vind persoonlijk de combinatie van gnocci met sperziebonen en spek ook top. Het is bovendien een gerechtje dat snel klaar is, dus ideaal! Alles in een aparte pot / pan klaarmaken en dan samengooien en klaar! 

2. groentelasagne
Ik gebruik hiervoor een aubergine en een courgette die ik overlangs snij en bak. Als je dat gedaan hebt, maak je witte saus en voor de rode saus gebruik ik passata. Verder koop ik ook altijd tomaatjes:  pruimtomaatjes, of honingtomaatjes, of ... hmmm en in principe kan je eender welke groente extra toevoegen.
In plaats van het gehakt, leg ik dus aubergine en courgette en de tomaatjes indien het pruimtomaten zijn. De honingtomaten of troskerstomaatjes gebruik ik meestal alleen bovenaan.
Kaas erop en genieten maar! 
Dit vergt wat voorbereidingswerk, maar is ideaal om de dag zelf gewoon in de oven te schuiven en te wachten tot het klaar is.

3. gevulde tomaten of paprika's
Meestal neem ik hiervoor tomaten. Goede grote tomaten kopen, bovenste hoedje eraf snijden, alles eruit halen. Dan gehakt vermengen met ui, beetje brood of broodkruimel en dat erin stoppen en de oven in. Hier nog wat puree bij maken en je hebt ook een makkelijke maaltijd.

4.quiche
Bij quiche kan je zo veel verschillende ingrediënten gebruiken dat je elke keer toch weer een andere maaltijd hebt. Ik hou bijvoorbeeld erg van quiche met zalm en broccoli, maar ook spek en spinazie wordt hier wel es klaargemaakt. Niet veel voorbereiding nodig (enkel groentjes wassen en beetje koken), dan heb je weer wat tijd om met de kinderen te spelen terwijl hij in de oven staat en na een half uurtje, drie kwartier kan je aan tafel. 

5. verloren brood
Ideaal voor als ik echt niet weet wat klaarmaken. Eieren met beetje melk in een diep bord roeren, boterhammen erin soppen en de pan in. Hier kon ik vroeger als kind zo veel van eten, dat de onthaalmoeder mij moest stoppen, of ik at er 6 of 8 boterhammen van. Iets dat elk kind wel lekker vindt, denk ik?

Wat zijn jullie succesrecepten? Wat eten jullie kids graag en is op relatief korte tijd klaar te maken of op te warmen? Ik lees het graag!

5 opmerkingen

  1. Ik ken het ik sta meestal om zes uur s ochtends aardappelen te schillen voor s avonds. Voor ik naar de school vertrek staat het eten al klaar zodat het binnen een half uur op tafel kan als we thuis komen... maar het blijft inderdaad een uitdaging ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schreef het vorig uit uitgebreid op de blog van femma maar dit is hier snel klaar: pasta koken, tomatenpuree en gruyère kaas erdoor mengen. Eventueel snel wat balletjes gehakt (heel eenvoudig met enkel gehakt) bakken en erdoor draaien en/of wat verse tomaten. Groot en klein, iedereen lust dit 😉 door mijn rare uren heb ik hier wel met snel klaar recepten want om 8u30 s morgens staan koken is ook niet mijn favoriete tijdverdrijf...
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons ultieme 'snel klaar eten' is hamburgers, een pot witte bonen in tomatensaus en sla. We eten meestal vers, maar af en toe is dit wel heel makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zijn de kids grote fan van pittabroodjes gevuld met kipnuggets of fishstichks en wat groentjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is pasta met kerstomaatjes een succes en snel klaar.

    Terwijl de pasta kookt, kipblokjes of scampi's bakken (of niet als je vegetarisch wilt). In een grote schotel halve kerstomaatjes doen, een handvol verse basilicum kneuzen en erbij doen. 5 eetlepels olijfolie en 1 eetlepel witte wijnazijn, peper en zout.

    Als de pasta klaar is, afgieten en alles mengen... Voila... 10 minuten ;) Lekker en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen