perfect?-blogchallenge 4: een week zonder...

Deze week deden we niets extra, maar iets minder.
Een week zonder... Het einde mochten we zelf invullen. Ik dacht even na wat ik een week zou moeten / kunnen / willen laten.

Dit kwam in mij op: suiker (te moeilijk) / Facebook / gsm (niet haalbaar, wegens toch ook bereikbaar moeten blijven) / computer / naaien (no way!) / kinderen (haha) / tv/ ...

Uiteindelijk ging ik voor een gulden middenweg. Een week zonder suiker zou ideaal zijn, maar dit kan ik echt niet allemaal schrappen. Ik schrap deze week de zoete extraatjes: geen koekjes, snoepjes, ijsjes, chocolaatjes, enz.

Relaas van de week:

maandag
Overdag geen verleidingen, ik heb me vooral bezig gehouden met naaien en als ik naai, vliegt de tijd voorbij.
Na het avondeten geef ik mijn twee kindjes een dessertje en dan prikt het toch wel even dat ik er geen neem. Ik neem nog een glas water bij.
19u40: mijn kindjes liggen juist in bed. Dit is het moment waarop ik vaak even voor tv kruip met iets zoets. Tanden bijten. Gezonde alternatieven zijn er momenteel nog niet echt (maakt mental note voor de winkel morgen). Ik ga nog maar wat verder naaien. :)
Slaaptijd: ik heb honger, maar echt honger. Niet leuk zo met een knorrend gevoel te gaan slapen. En ik moet nog maar es plassen van het vele water dat ik dronk vandaag. 

dinsdag
Overdag geen enkel probleem om niet te snacken, ik likte zelfs geen lepel af bij het maken van een 2e portie chocomousse. De eerste mislukte wegens het gebruiken van room met een te laag vetpercentage. Die van vandaag mislukte ook, room waarschijnlijk nog niet goed genoeg opgeklopt... Maar 's avonds, na de naaidate met Mieke, steekt het toch weer de kop op. Ik neem een tas thee en dat helpt.

woensdag
In de namiddag trekken we naar het fort van Merksem. Nik moet daar helpen om een bord op te hangen en we koppelen het nuttige aan het aangename zodat ik daar ook foto's voor mijn blog kan maken (o.a. die van de Solange van vrijdag) en de kindjes kunnen zich er heel goed amuseren in de speeltuin. Binnen in het clublokaal zie ik - als ik een glas water ga halen - een doos staan met €0.6 op. Ik kijk erin en zie repen Mars en Twix liggen. OMG, wat een verleiding. Maar ik hapte NIET. :D (pun intended)
Daarna kwam daar ook nog eens een ijsboer langs. Ik trakteerde mijn kindjes op een ijsje en besefte pas dat ik zelf niets mocht toen ik al voor hen aan het bestellen was. Oh, dat pikte! Sam zei: "ah ja, want jij mag deze week niet snoepen van ... eh, van wie eigenlijk?" Ehm, van mezelf... Nee, eigenlijk van miss Pixie :p haha

donderdag
Vandaag gingen we in de namiddag naar een speeltuin in Westerlo (de Beeltjens). Daar graaide ik naar iets in mijn handtas en kwam daar ineens een snoepje tegen. Ik had het al opengedraaid vooraleer dat ik besefte dat ik het niet in mijn mond mocht steken, maar draaide het daarna netjes weer toe.
De tweede keer werd ik een ijsje aangeboden bij de zus van mijn vriendin, waar we op de boerderij naar de diertjes gingen kijken, maar dat kon ik vlot afslaan, wegens het eten van een lekkere spaghetti in het vooruitzicht.
Toen we die op hadden, was er nog dessert. Thuis heb ik dat deze week ook niet gegeten, maar als je ergens op bezoek bent en ze zetten dat op tafel, is het onbeleefd om dat af te slaan, toch? Ik at dus een half kriekenvlaaitje. Heb ik nu gezondigd? Toch een ietwat schuldig gevoel.
Bij het terug naar huis rijden met slapende kindjes in de auto toch niet langs McDonald's gereden voor een ijsje. Toch beetje Victory-gevoel.

vrijdag
Vandaag ging eigenlijk prima. Toen ik 's avonds een goestingske kreeg, nam ik een potje met druiven en dat vulde goed. Gaf een goed gevoel, zo'n gezonde snack. En nu moet ik tenminste niet met honger gaan slapen. :)

zaterdag
Vandaag deden we een BBQ. Als je de chips als 'aperitiefhapje' en de 'banaan met chocolade' niet meetelt, ben ik ook vandaag geslaagd. :D

zondag
Geen echte plannen voor deze zondag, dus dat wil zeggen weer naaitijd en geen snoeptijd. Vanavond een lekker frietje eten (onze zondagse routine) en ik denk dat ik me daarna toch wel een ijsje schep.

Besluit van deze challenge?
Ik ben deze week echt bewuster omgegaan met het snoepen en ik ben van plan dat nog wel een tijdje vol te houden. De vraag stellen 'is dit echt nodig?' en 'is er geen gezonder alternatief?' hielp mij wel. En het is echt een verslaving, dat snoepen. Na een weekje verlang ik er ook minder naar, omdat het niet meer in mijn routine zit. Hopelijk kan ik het er zo veel mogelijk uitlaten. Veel water drinken en gezonder snacken, het blijven actieve werkpuntjes!

Ik heb om mezelf bezig te houden deze week wel ongelofelijk veel genaaid. Buiten de eerste Mix 'n Match kleuterboekentas die ik afmaakte, naaide ik ook nog een Solange, een Mantica, een Belize short en een topje met spaghettibandjes. Op dit moment ligt er nog een 2e Belizeshort geknipt klaar, en een pyjamaatje voor Noa en een raglan voor Sam. En onderaan de stapel liggen patroondelen geknipt voor een short voor Nik. Oh ja, en die tweede Mix 'n Match kleuterboekentas nog. :D

En volgende week?
Dan is er een productiviteitschallenge... Ik weet nog niet of ik die ga meedoen, aangezien ik nu volop mag genieten van mijn zomervakantie en dus niet echt productief MOET zijn.








7 opmerkingen

  1. Oh gij koersmachine!
    Vuistje voor dat suiker minderen, ook een werkpuntje hier ;). Ik eet trouwens wel ijsjes, maar maak ze zelf van fruit - ok, daar zitten ook suikers in maar ik doe er alvast geen extra in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tas thee 's avonds helpt bij mij ook om de goesting in zoet en hartig weg te dringen, enkel vergeet ik dat soms :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Flink zo, ik wou dat het bij mij ook zo lukte!
    En volgende keer dat je in Westerlo bent, geef je een gil, dat is hier bijna in den hof!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt het super gedaan! Applausje 👏 Heb vorige week ook zot veel water gedronken (meer dan anders). Niet zo handig met een kleine blaas :p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super gedaan joh!
    Ik ben er een tijdje heel erg mee bezig geweest, zo helemaal zonder suiker en het is verbluffend, waar het overal in zit. Maar snoepjes laten en die tussendoortjes, dat is ook al een wereld van verschil hé.
    geniet maar van je vakantie volgende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, je hebt die productiviteitschallende helemaal niet nodig hoor! Zo veel afgewerkt kledingsstuks.
    En verder: goed bezig. Het is waar wat je schrijft: het is niet van niets meer mogen maar wel van bewuster omgaan met al dan niet gezonde voeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat je die productiviteits challenge deze week al haalde op naaivlak. Amai, zomaar een ganse dag naaien, ik ben jaloers !! En ik kijk uit naar de foto's ervan !!
    Af en toe een zoet dessertje moet kunnen, en inderdaad gaan voor de gezonde alternatieven (fruit, magere yoghurt,...). Maar het is zomer voor iets he, dus ik zeg toch regelmatig ja tegen een ijsje 😉

    BeantwoordenVerwijderen