een oaki doki Solange

Tussen het naaien van mijn Mix 'n Match kleuterboekentasjes door, had ik ook nood aan wat andere projectjes.

Maandag maakte ik een Solange. Uit 1m stof knipte ik een voorpand, twee rugpanden en nét twee mouwen. Zonder zakjes kom je daar dus mee toe. Ik vind dat altijd geweldig, zo weinig stofoverschot. Dan ligt er tenminste niet zo'n lap stof in je kast maanden- of jarenlang te wachten op nog een tweede leven.

Hij zit écht snel in elkaar. Ik twijfelde nog om het rugpand ook aan de stofvouw te knippen, maar deed dat uiteindelijk toch niet omwille van de kromming voor de rug. De rits liet ik wel weg. Totaal overbodig en voor de sier wou ik het nu ook niet doen.


En van waar nu die 'oaki doki'?
Ha, toen ik onlangs bij Pieke Wieke was, lag daar tricot biais aan de kassa. En toen ik mijn interesse toonde, zei Lieve: "Hier, pak maar es eentje mee, om te proberen."
Eerst vond ik niet echt het geschikte projectje hiervoor, maar toen ik hem naast deze stof zag liggen, was het ineens BINGO!
Ik naam eerst 80% van de halsomtrek, maar dat was precies toch te weinig. Mijn stof begon te trekken en 't was echt niet mooi. Met 90% is het resultaat veel mooier. 


Ik gebruikte ook voor het eerst wondertape, om mijn label mooi op zijn plaats te houden in de biais terwijl ik aan de andere kant met mijn tweelingnaald stikte. Dat ging supergoed!

PS:
Patroon: Solange uit LMV editie 4 - 2017
Stof: French terry van bij de Stoffenmadam




10 opmerkingen

  1. Staat je super!!! Ben ook aan de Solange bezig, heel leuk patroon! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Waarvoor gebruikte je die elastische biais precies? Want de hals lijkt mij je tricot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch voor de hals. Dat is dus tricot biais, te verkrijgen in allemaal verschillende kleurtjes, om een elastische stof mee af te werken. Ik plooide hem helemaal naar binnen, maar je kan hem ook zoals biais eromheen naaien. :)

      Verwijderen
  3. Ooh, wauw, wat een schoontje. En de manier waarop je de hals afwerkte met de biais, ideaal! Echt super proper zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke jurk, Davina! Staat je super.
    Bedankt ook voor de info over de tricot biais. Ik had er nog nooit van gehoord, maar onthoud je tips :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel mooi! en inderdaad leuk om weinig stofoverschot te hebben. Leuk om te horen hoe weinig stof je nodig had, ik heb namelijk nog een lap stop van ongeveer 1m liggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoera voor eerste keren! Dat kleven doe ik al langer, die tricot biais is nieuw voor me ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi en inderdaad heerlijk als je een hele jurk uit een metertje krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen