een gevoerde Jackie / Mona vest + tutorial

Ik wilde nog eens een Jackie (of Mona) vestje van La Maison Victor maken, maar deze keer wilde ik wel twee dingen aanpassen:

1. Ik wilde zakken toevoegen.
2. Ik wilde het vestje voeren.

Op voorhand zei ik het nog, twee dingen doen met een patroon waar dat niet instaat, dat gaat gegarandeerd mis. En dat deed het ook, maar uiteindelijk kwam het wel goed.

Speciaal voor jullie dus, de 'hoe moet ik dat fatsoenlijk voeren' handleiding onderaan deze blogpost :)
Voor de zakjes verwijs ik graag door naar deze tutorial, die ik zonder problemen gebruikte.


 Ik knipte de voorpanden een 2cm breder, zodat het vestje iets beter dicht zou kunnen vallen en verlengde ook met 3cm onderaan. Het originele patroon vond ik te kort voor boven een broek.


 Ik ben supercontent met mijn vestje en ik denk dat ik mijn eigen tutorial snel nog een keer ga toepassen, maar dan een beetje fatsoenlijker, met alle delen in dezelfde voeringstof en al, haha.

PS: 
Patroon: Mona vest uit La Maison Victor jan/ feb 2015 , maar dan aangepast
Stof: Stoffenstraat 




Mijn tutorial over hoe je Jackie vestje te voeren. Let op, dit is een tutorial die puur ontstond door trial en error. Waarschijnlijk gaat het op een andere manier ook (en misschien wel veel vlotter?) maar dit werkte voor mij en daarom deel ik het graag met jullie. Is er nog iets onduidelijk, of mis je wat fotootjes, mag je mij dat altijd laten weten, dan doe ik mijn best om het nog aan te passen of te vervolledigen.

1. Knip in je buitenstof alles wat lmv voorschrijft, dus:
- voorpand in 2 delen
- achterpand in 2 delen
- 2 mouwen

2. Naai deze delen al in en aan elkaar. Vergeet niet te locken. Ik plaatste mijn zakken tussen de twee delen van het voorpand.

3. Dit is de makkelijke manier om uit te leggen, maar met wel een beetje stofverlies:
Knip deze delen in voeringstof:
- voorpand in 2 delen, 2cm korter dan de buitenjas
- achterpand in 2 delen, 2 cm korter dan de buitenjas
- 2 mouwen, maar maak deze 3cm korter dan het patroondeel aangeeft.

4. Naai in elkaar zoals de buitenjas.

5. Knip uit buitenstof en naai aan elkaar:
- 2x beleg voorpand
- beleg rugpand

6. Speld het beleg op de voeringjas, en teken af waar hij komt, helemaal rondomrond. Haal het beleg eraf en teken 1cm naadwaarde aan. Knip de rest van de voeringjas eraf. Nu heb je dus een aangepaste voeringjas.

7. Naai het beleg en voorpand wel goede kanten op elkaar, zodat het vestje aan de buitenkant mooi afgewerkt is.

8. Naai nu ook de voering aan het beleg, goede kanten op elkaar. De onderkant laat je open.

9. Zet de buitenmouw aan de voeringmouw. Je steekt daarvoor eerst 2 of 3 speldjes waarbij je de goede kanten tegen elkaar houdt, zoals het resultaat er moet uitzien. Dan steek je je hand tussen voering en buitenjas en trek je de mouw zo naar buiten zodat je precies ziet waar je moet stikken. Haal de eerste speldjes er aan de binnenkant uit en steek ze hier op de juiste plaats. Zorg ervoor dat je mouw niet gedraaid is!

10. Nu zit alles goed, behalve de onderkant. Speld hier ook de goede kanten op elkaar, maar laat ergens een keergat groot genoeg om je hand door te steken. Stik aan elkaar. Keer. Naai nu het keergat met de hand dicht.

Klaar!


9 opmerkingen