recensie I love T-shirts

Ik kreeg het boek I love T-shirts toegestuurd van uitgeverij Lannoo, om er mijn ongezouten en eerlijke mening over te geven. Dus here we go:
  
Waar voor je geld?
Het boek is opgedeeld in een gedeelte voor meisjes en vrouwen (9 shirts) en een gedeelte voor jongens en mannen (6 shirts).  Om heel eerlijk te zijn, zijn het geen 9 shirts, maar 7 shirts, een topje en een jurkje bij de meisjes. Vind ik dat leuk? Jaaaa, dat vind ik leuk!
Prijs-kwaliteit vind ik dit dus al zeker dik in orde. Het boek kost zo'n 22.5 /23 euro en je hebt er dus 15 modellen voor, die je zowel voor klein als groot kan maken.


Wat ik onmiddellijk wou maken
Gek eigenlijk dat ik in deze blogpost nog maar twee modellen kan tonen, want er staan er echt meer op het lijstje. Deze wou ik direct maken toen ik het boek kreeg:

* Toppi
* Samaretta met korte mouw
* Nodo
* T-hemp

Gemaakt
Gek genoeg begon ik met een shirt dat me niet onmiddellijk in het oog sprong, maar toen ik mijn stoffenkast opende, koos deze stof het model zeg maar :)

--> Lett
Een shirt zonder patroon, dat zegt me altijd wel iets :) Ideaal om te maken op een naaiavondje, als je weinig voorbereidingstijd hebt, haha.

In het boek staan voor dit model afmetingen voor twee rechthoeken en een lintje om één van de schouders (optioneel) bijeen te binden, waardoor je een asymmetrische schouder krijgt.


Soms stond er geschreven 'neem een opening van 25 à 35cm' en dan koos ik telkens voor het kleinste gat :) Dat was een beetje een gok natuurlijk, maar je kan altijd tijdens het naaien nameten en dat leek me allemaal wel goed te passen.

Ik heb het shirt ondertussen al een paar keer gedragen en ik kreeg er al veel complimenten over!




 De broek op deze foto's is de Clara Culotte trouwens :)

--> Nodo

Bij dit shirt ging ik wat in de fout bij het knippen, maar ik besloot verder te gaan met mijn misgeknipte stukken en ja, dan heb ik nu maar een iets andere Nodo ...

Ik las dat er geen naadwaarde inbegrepen was in de patronen. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, maar soit, als je dat weet bij een boek, hou je er natuurlijk wel overal rekening mee.
Ik knipte het patroon, legde het op de stof, tekende er overal 1cm bij en toen ik wou beginnen naaien, merkte ik dat ik bij de mouwen 4.5cm had moeten bijtellen en onderaan 0cm... Hmm....

Wat er nu anders is aan mijn Nodo?
Ik heb dikkere linten onderaan, en mijn shirt is één cm langer. Ook zijn mijn mouwen korter. In plaats van de aangeknipte mouwen een paar keer om te plooien, werkte ik met dezelfde biais als voor de onderzijde. Die maakte ik met een biaismaker uit mijn stof.

Wat me het hardst stoort aan dit patroon is dat de overlappingen van het biais net onderaan de linten zitten en dat vind ik nogal opvallen. Allee, waarschijnlijk ziet geen kat dat, maar ik wéét dat :p

De pasvorm is wel echt goed en ook de V vind ik goed uitgelegd in het boek.




Ik wil zeker nog een paar basismodellen uitproberen zoals de Samaretta voor mij en mijn dochter en het T-hemp voor mijn zoontje.
Wordt vervolgd, dus!

PS:
Patroon: I love T-shirts, Fran Vanseveren (uitgeverij Lannoo)
Stoffen: rood structuurtricot van bij Babarum / wit met gouden stipjes van Hoogboom in Kapellen

2 opmerkingen