ls2gether: lente blouse

Mijn deelname aan de Let's sti(c)k together van deze maand ging niet van een leien dakje...
De criteria zijn de volgende:
- lente
- buitenlands patroon
- voeg een leuk detail toe

Een tijdje geleden vroeg ik advies wat te maken met een aantal stofjes. Voor één van die stofjes suggereerde Mieke een jurkje uit Burda. Ze bracht het boekje zelfs voor mij mee op onze volgende naaidate, dus ik kon er niet meer onderuit, haha :)

So far, so good.
Tijdens de paasvakantie maakte ik het jurkje zoals in het boekje. Verdict:
- ziet er saai uit
- halslijn is te hoog
- niet flatterend, eerder zakmodel

Daar kwam aanpassing 1: ik knipte onderaan 2 boorden van een 11-tal cm af, en draaide de stof van de middelste boord binnenstebuiten. Dat was al minder saai en ik had ineens ook een 'leuk detail'.

Ik werkte alles af, en toonde het opnieuw aan Mieke. We vonden de onderkant wel leuk, met het stofje dat omgedraaid was, maar de bovenkant niet zo. Veel te hoge halslijn.
Ik riep mijn zus erbij. Zij zei: "Ik vind de bovenkant supermooi, maar de onderkant niet."
Huh? :D
We lieten het even bezinken, maar ik plooide de onderkant naar binnen zodat het op een topje leek en we moesten haar gelijk geven. Als top werkte het wél, met die halslijn.

Ik knipte dus het hele rokdeel eraf. Daar maakte ik eerst nog een rok van door een er nog strook aan te zetten, maar ik moest toegeven dat ik dat ding toch niet zo zou dragen. En in combinatie al helemaal niet! :)

Het bleef dus bij een top.


 Persoonlijk vind ik dat ik maar voldoe aan 2 van de 3 criteria, maar je kon dus hierboven lezen hoe dat kwam, de hele historie met het rokgedeelte ;)

Het leuk detail, dat zou nu enkel nog maar het knoopje kunnen zijn aan de achterzijde, of de stolpplooi aan de voorzijde, maar beiden waren in het patroon al voorzien, dus voegde ik niet echt extra toe...

PS:
Patroon: jurk 4 B uit Burda lente/zomer 2012, aangepast naar een top
Stof: van de naaischool in Brasschaat, bij Sandra

Deze mensen tonen vandaag ook hoe zij de drie criteria interpreteerden:
FlaflinkoGezien bij JustineDraadjes Yjonis blogtLarthTwo Owlettes 
Sewing à la CarteFrullemiekePlus 2 is 5!LunatiekAdivastyleMarieke Falderieke – 
 OOYAmadeKhadetjesStokstaartje doet het zoNoxeemaStofjesverslaafdBlogliesje

18 opmerkingen

  1. Zelfs bij een topnaaister als jij kan het dus wel eens fout lopen... eigenlijk wel geruststellend 😃. Gelukkig hield je er een mooie top aan over!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo streng voor jezelf zeg! Er zit een leuk detail in dat patroon (of 2 zelfs) dus ik vind het zeker geslaagd! En extra punten om door te zetten en te blijven zoeken naar een draagbaar resultaat! Als top ziet het er zeker leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel iets hebben hoor. Niet zo streng voor jezelf zijn, dit is een leuke top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is toch iets hé al dat naaien en aanpassen :) Gelukkig eindigde je niet met een haarband maar met een leuk topje! :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het resultaat is zeker leuk geworden.
    Het stofje heeft ook niet veel meer extra nodig vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och wat een miseriegang zeg! In ieder geval, geslaagd of niet, je hebt die zak weten te vermijden en je hebt een mooie top, lijkt mij prima, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer mooi en gekleed topje.
    Soms moet je eerst ploeteren om tot een topresultaat te komen ;-) Dat maak ik mezelf toch vaak wijs als ik zit te foeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi topje van een mooi stofje <3! Wel jammer dat het niet zo lekker liep, maar je kan goed gekleed de zomer tegemoet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi stofje, en kennen we die niet allemaal, de verhalen waar het naaien toch niet zo verloopt als het zou horen... toch goed opgelost hoor! ik heb nog een Sorbetto-top liggen waar ook nog veel verbetering aan mogelijk is...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hele transformatie duidelijk, maar wat een mooi resultaat! Ik ben fan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt het kledingstuk gered en er een leuke top bij, dus volgens mij meer dan geslaagd

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van een jurk naar een topje ... wat een weg afgelegd. Dan kan een knoopje op de rug wel tellen als detail hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk topje, een hele weg afgelegd :-D
    Heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk topje! Een hele weg maar dan toch wel geslaagd hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel geslaagd! Een leukerd! Het MOEST een top zijn ����

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het resultaat meer dan geslaagd.
    Ik snap wel dat je zelf iedere keer aan al het gebrul dat eraan vooraf ging moet denken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen