balaclava

Balaclava is het Engelse woord voor 'bivakmuts'. Dat leerde ik onlangs op school, toen ik het voor een leerling opzocht.Ik dacht eerst nog dat er vast een ander, 'gewoner' woord voor zou bestaan. Maar niet dus :)

3 weken geleden zag ik bij frullemieke een muts passeren die ideaal zou zijn voor onder een helm: een balaclava dus! Die moest ik ook nog zeker maken! Maar het plan bleef uit, tot een paar dagen geleden...
Ik had een kleine discussie met de man des huizes over de fietsgewoontes van de dochter. Van mij moet ze haar helm op bij het naar school fietsen, hij laat ze kiezen tussen helm of muts, omdat beide tegelijk niet lukt.
Het mutsenplan trad weer op de voorgrond...
Ik zocht via google 'muts naaien voor onder fietshelm' en stuitte op dit gratis patroontje van Ottobre, getiteld: draak balaclava. Jaaaaaa, dat was het dat ik had zien passeren bij frullemieke! :)
Nu is mijn dochter niet zo draakminded, en zouden die stekels natuurlijk ook wel in de weg zitten onder de helm :)

Vandaag maakte ik dus van wat restjes tricot een balaclava. En die moest natuurlijk al meteen op om te gaan fietsen :)
Lekker warm, ook in de nek! Enkel de onderste boord zou ik er een volgende keer niet meer aanzetten, dat is niet echt nodig...

stof: tricot overschotjes
patroon: gratis patroon van Ottobre

8 opmerkingen

  1. Handig! Ik ga dt volgend jaar maken. Wij lopen nu naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Warm en veilig in één klap. Heel mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk en mooi!! En handig dat ie goed past onder de fietshelm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de link :-)
    Veiligheid boven alles hé, de muts is mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hihi, pure nostalgie! waar is de tijd dat we die zelf droegen.. :)

    Heel mooi trouwens en super handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, heeft er nog iemand dit patroontje voor mijn vrouw, is niet meer te downloaden via de blogspot en ottobre. Met dank

    BeantwoordenVerwijderen