mijn beste burda 7828 totnutoe

Ik maakte al eerder kleedjes met het patroon van Burda 7828, maar ze waren nooit echt waauw. De laatste, daar was ik het meest tevreden van, maar ik streek er naadband in en dat maakt de voorpanden daar toch wat te stroef.

Deze keer koos ik voor een elastische paspel. Dit is niet alleen mooi, maar aangezien ik hem er een beetje rekkend heb aangezet, blijft het ook mooi aansluiten.

Ik paste (voor het eerst denk ik) ook het patroon aan naar mijn eigen goeddunken. Ik verlaagde het voorpand met 2cm en verbreedde de punt van het tweede linkervoorpand zodat ik een cm of 10 mee vast kon stikken in de zijnaad. Bij de andere kleedjes schoot dat ene stuk altijd onder mijn borst en dat vond ik redelijk vervelend...

Ik moet zeggen, de aanpassingen vallen reuze mee; je kan natuurlijk nooit inschatten hoe het aan je borst gaat vallen, maar dit is toch wel het aangenaamste gevoel tot nu toe.
We zullen zien hoe passend hij nog is na de borstvoeding :)

Bij het passen vond ik hem toch (weer) te lang vallen, dus knipte ik 9cm van de lengte af en zoomde ik 3cm om. De onderste randjes zijn geoverlockt. Ik moet zeggen, een combinatie van elastische steek en overlock ter afwerking werkt voor mij het beste. Het is ook handig nu het vakantie is dat we buiten kunnen eten en dus mijn machines op de tafel kunnen blijven staan :) 



PS: Let aub niet op mijn gezicht, het is een combinatie van een super trouwfeest gisterenavond en te weinig slaap vannacht :D

stof: Kapellen, Hoogboomsesteenweg
paspel: Topknop Merksem
patroon: Burda 7828 (aangepast)

18 opmerkingen

  1. Mooie jurk en geweldige stof. Ik ben gek op kersjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie versie!
    Dat durf ik dus niet eh, patronen van kledij aanpassen. Bij handtassen en andere naaisels allemaal geen probleem, maar bij kledij durf ik dat dus niet :p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke jurk! De kersjes zijn super hé, ik twijfel ook al een hele tijd om een lap te kopen om deze jurk voor mezelf te maken...
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wouw leuk jurkje..
    En knap al die aanpassingen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is idd supermooi! Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zit super inderdaad! Ik heb het patroon ook liggen maar vreea voor die overslag met combi grotere boezem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit ook met dat probleem boezem te groot en daarom overslag wat te diep uitgesneden weet ook niet hoe ik het moet aanpassen

      Verwijderen
  7. Heel mooi!! Ik heb het patroon ook liggen maar nog nooit gemaakt, ik onthoud je tips!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk! dat patroontje moet ik ook eens opsnorren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een toppertje!
    Dit is echt een heel mooi zomerkleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. joepie, de burda is af :-)! deed je die ook aan naar t trouwfeest of toch de groene :-)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch de groene... speciaal daarvoor gemaakt dus ik vond dat ik niet anders kon 😉 en deze is toch net nog iets minder trouwfeestachtig.

      Verwijderen
  11. ik ga het kleedje nu zaterdag maken en heb even getwijfeld om ook die kersenstof te kopen maar het is een ander geworden :-)
    Mooi
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen