nog es een Charlie

't Was al lang geleden dat ik nog een Charlie maakte. Eerlijk gezegd had ik er nog niet veel goede ervaringen mee...
De eerste maakte ik twee jaar geleden in maat 92, maar door de veel te smalle tailleband kon Sam hem amper aan.
De volgende was eentje voor het neefje, maar viel ook van maat veel te klein uit. Aangezien het een cadeau was, kon ik hem niet opmeten en ik had serieus fout geschat :)
Derde poging dus. Met de vorige fouten in het achterhoofd was ik veel beter voorbereid.

Ik knipte een 110 - Sam draagt momenteel 104 - zodat hij nog een tijd meekan.
De tailleband knipte ik 10cm groter dan aangegeven bij minder stevige tricot, 4.5cm groter dan aangegeven bij stevige tricot. Ik vond het niet echt stevige, maar dat is zo'n begrip waar je moeilijk een waardeschaal aan kan vastknopen he. Passen op je kind lijkt me nog altijd de beste methode :)

Van de mouwen knipte ik uiteindelijk 4cm af voor ik de boordjes eraan zette. Ook dat was duw- en trekwerk. In eerste instantie leken zij ook te smal, maar ik heb ze er toch aangekregen (eerst even met de hand uitgerekt) en ze vallen wel goed.





't Is de eerste Charlie die wat aan de grote kant is, maar zo kan ze er extra lang geniet van hebben, want hij belandt zo dadelijk in haar kleerkast!


stof: bloemetjes van Hoogboom, Kapellen (uit stoffenvoorraad!) en effen tricot had ik ook al even liggen.
patroon: Charlie van Zonen09

6 opmerkingen

  1. slim plan, ik maak dit patroon ook altijd een maatje groter want ze tailleren smal.
    Mooi die vrouwelijke versie! Mijn dochter is ook dol op haar charlie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gek hoe zoiets kan schelen hé. Bij mijn zoontje draagt 86-92, de Billie in 92 zat krap maar deze Charlie in 92 zit hem nog ruim... Maar ik vind deze een heel mooi exemplaar!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meten, meten, meten... ik hoor het de juf in de naailes zo zeggen. En dan nog... Maar het belangrijkste is dat het resultaat zo mooi is als bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze staat er echt mooi mee! Die kleur past heel goed bij haar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattige charlie! Ik ben vooral fan van de foto op het schommelpaard, echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie meisjes-Charlie! Voor de taille- en polsboorden volg ik bijna nooit patroonaanduidingen. Meestal meet ik gewoon de trui en neem daarvan dan 80% voor de boorden en dat komt altijd goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen